فرق سی تی اسکن و ام آر آی

بازدید کننده 243 شنبه 16 تیر 1403 گروه: مطالب پزشکی نویسنده:
از 5 رای
5

امروزه در علم پزشکی نیز مانند سایر صنایع و علوم، تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده را پیشرفته و مدرن می کنند. دو نمونه از این دستگاه های بسیار مجهز، سی تی اسکن و ام آر آی هستند. می خواهید با این دو دستگاه بیش تر آشنا شوید؟ قصد دارید فرق سی تی اسکن و ام آر آی را بدانید؟ هر یک از این دو دستگاه عملکرد خاصی داشته و برای مصارف ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

  بررسی تفاوت های سی تی اسکن و ام آر آی  

 در بررسی تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی خوب است بدانید که این دو دستگاه با هم بسیار متفاوت هستند. هر دو این تجهیزات از مهم ترین روش ها و دستگاه های مورد استفاده در عکسبرداری هستند. از این رو برای تشخیص و بررسی انواع بیماری ها می توان از این دستگاه ها استفاده کرد. این دو وسیله از لحاظ مختلفی با هم تفاوت دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  بررسی تفاوت های سی تی اسکن و ام آر آی

 تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی از نظر تشخیص بیماری

 در بررسی تفاوت این دستگاه متوجه می شویم که سی تی اسکن نسبت به نوع دوم به ناهنجاری های استخوانی بیش تر واکنش نشان می دهد. این دستگاه برای تشخیص شکستگی های استخوان، تومور، سایر ناهنجاری های موجود در استخوان و مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که دستگاه ام آر آی بیش تر بر روی ناهنجاری های بافت نرم تمرکز دارد. این محصول برای تصویربرداری بافت های نرمی همچون مغز و نخاع، تاندون ها و رباط مورد استفاده قرار می گیرد. شما با استفاده از این دستگاه می توانید تصاویر دقیقی از اندام های داخلی و رگ های خونی را به نمایش بگذارید.

 تفاوت سی تی اسکن و ام آر آی از نظر مناسب بودن برای بیماران

 دستگاه سی تی اسکن نسبت به نوع دوم، عملکرد سریع تری از خود نشان داده و برای بیمارانی که به تشخیص سریع نیاز دارند، استفاده می کنند. این دستگاه تصاویر گسترده تر و با جزئیات بیش تری در مورد مشکلات استخوان و مفاصل به نمایش می گذارد. در مقابل دستگاه ام آر آی نسبت به نوع دیگر این دستگاه ها ایمن تر است. این دستگاه برای تامین نیروی مورد نیاز خود از میدان مغناطیسی استفاده کرده و هیچ گونه پرتو خطرناکی مانند اشعه ایکس را به بدن افراد نمی فرستد.

 سی تی اسکن چیست؟

 این دستگاه یکی از تجهیزات بسیار پیشرفته پزشکی می باشد که برای تصویربرداری مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله از اشعه ایکس استفاده کرده و به منظور تصویربرداری از داخل بدن به کار گرفته می شود. این دستگاه تصاویر بسیار با کیفیتی از بافت های مختلف بدن مانند استخوان و مفاصل ارائه می دهد. از این رو برای تشخیص شکستگی ها، تومور، مشکلات استخوانی و سایر ناهنجاری ها از این محصول استفاده می کنند. این دستگاه عملکرد بسیار سریعی از خود نشان داده و می تواند انواع بافت، اندام ها و ساختار اسکلتی را به خوبی نمایش دهد.

ام آر آی چیست؟

 این دستگاه یکی دیگر از تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته و مدرن است. این وسیله از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می کند. از این دستگاه به خصوص برای تصویربرداری از بافت های نرم مانند نخاع، مغز، مفاصل و ... استفاده می کنند.امروزه برای تشخیص انواع سرطان ها و بیماری هایی همچون ام اس از این دستگاه استفاده می کنند.

ام آر آی چیست؟

کلام آخر

 در بررسی فرق سی تی اسکن و ام آر آي باید بدانید که این دو دستگاه در کنار شباهت هایی که دارند با هم بسیار متفاوت هستند. دستگاه سی تی اسکن نسبت به نوع دوم سرعت عمل بیش تری داشته و در اکثر موارد برای تشخیص ناهنجاری در بافت های سخت تر مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که ام آر آي ایمن تر از دستگاه دوم بوده و برای تشخیص ناهنجاری های موجود در بافت های نرم مناسب تر هستند.

سوالات متداول فرق سی تی اسکن و ام آر آی

 

  1. زمان تصویربرداری در دستگاه سی تی اسکن با ام آر آی چه تفاوتی دارد؟
    مدت زمان لازم برای تصویربرداری با دستگاه سی تی اسکن چند دقیقه است اما این کار با دستگاه ام آر آی حداقل به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

 

  1. برای تصویربرداری لگن و شکم از چه دستگاهی استفاده می کنند؟
    برای این کار از دستگاه ام آر آی استفاده کرده که حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد.

 

  1. هزینه تصویربرداری با دستگاه سی تی اسکن بیش تر است یا ام آر آی؟
    هزینه تصویربرداری با استفاده از سی تی اسکن کمتر بوده و از این رو در دسترس تر است.

 


ارسال دیدگاه

با کارشناسان ما در تماس باشید