10 افسانه در مورد سرطان

بازدید کننده 184 دوشنبه 14 خرداد 1403 گروه: مطالب پزشکی نویسنده:
از 0 رای
0

افسانه های پزشکی در مورد سرطان

ماه می، ماه ملی تحقیقات سرطان است، زمانی برای برجسته کردن کار مداوم دانشمندانی که زندگی خود را وقف درک و درمان سرطان کرده‌اند. در اینجا، ما 10 افسانه مرتبط با سرطان را پوشش می دهیم تا به مردم کمک کنیم تا از پیچ و خم اطلاعات نادرست عبور کنند.

سرطان حکم اعدام است

با وجود آمارهای غم‌انگیز، سرطان همیشه مرگبار نیست.

به عنوان مثال، در ژانویه 2019، حدود 16.9 میلیون بازمانده از سرطان در ایالات متحده زندگی می‌کردند. در انگلیس، نرخ بازماندگی در 40 سال گذشته دو برابر شده است.

همچنین قابل ذکر است که نرخ‌های بازماندگی به طور قابل توجهی بستگی به نوع سرطان دارد. به عنوان مثال، در انگلیس، نرخ‌های بازماندگی برای سرطان بیضه 98 درصد است، در حالی‌که نرخ‌های بازماندگی برای سرطان پانکراس تنها 1 درصد است.

طبق گزارش موسسه سرطان ملی:

«در ایالات متحده، احتمال مرگ از سرطان از دهه 1990 به صورت پایدار کاهش یافته است. در حال حاضر، نرخ بازماندگی 5 ساله برای برخی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، پروستات و تیروئید 90 درصد یا بیشتر است. نرخ بازماندگی 5 ساله برای تمامی انواع سرطان حدود 67 درصد است.»

به طور کلی، نرخ‌های مرگ در اثر سرطان به تدریج کاهش می‌یابند، اگرچه نرخ‌های بازماندگی برخی از سرطان‌ها بیشتر از دیگران افزایش می‌یابد. یک گزارش سالانه درباره وضعیت سرطان در ایالات متحده، که در سرطان در سال 2020 منتشر شده، نتیجه می‌دهد:

«نرخ‌های مرگ از سرطان در طی سال‌های 2001 تا 2017 به طور میانگین 1.5 درصد در سال کاهش یافت.»

سرطان حکم اعدام است


سرطان قابل انتقال است

فردی که سرطان دارد نمی‌تواند آن را به دیگران منتقل کند.

اما برخی از بیماری‌هایی که از طریق جنسی منتقل می‌شوند، از جمله ویروس پاپیلومایید انسان (HPV) و هپاتیت B و C، می‌توانند باعث ابتلا به سرطان در سرویکس و کبد شوند. در این موارد، یک عامل عفونی باعث بروز سرطان می‌شود، اما خود سرطان قابل انتقال نیست.

تلفن‌های همراه باعث سرطان می‌شوند

تا کنون، هیچ شواهدی نشان نداده که گوشی‌های هوشمند باعث سرطان می‌شوند. یکی از دلایل تشکیل این افسانه این است که این دستگاه‌ها امواج رادیویی (موج‌های رادیویی) را منتشر می‌کنندکه یک نوع  تابش غیر یونیزه است. بدن این تابش را جذب می‌کند.

دانشمندان می‌دانند که تماس با تابش یونیزه، مانند پرتو ایکس، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. با این حال، تابش رادیویی، تابش غیر یونیزه است که خطر سرطان را افزایش نمی‌دهد.

موسسه سرطان ملی می‌نویسد:

اگرچه تحقیقات بسیاری بر روی اثرات سلامتی محتمل از تابش غیر یونیزه از رادار، امواج مایکروویو، تلفن‌های همراه و منابع دیگر انجام شده است، اما در حال حاضر شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد تابش غیر یونیزه خطر سرطان را در انسان‌ها افزایش می‌دهد.

خطوط انتقال برق سرطان ایجاد می‌کنند

این نیز یک افسانه است. فیلدهای مغناطیسی با فرکانس بسیار پایین (ELF) تولید شده توسط خطوط انتقال برق، غیر یونیزه هستند و بنابراین سرطان ایجاد نمی‌کنند.

جامعه سرطان آمریکا می‌نویسد: "چندین مطالعه بزرگ بر روی اثرات ممکن فیلدهای مغناطیسی ELF بر سرطان در موش‌ها و خرگوش‌ها انجام شده است. این مطالعات حیوانات را با فیلدهای مغناطیسی قوی‌تر از آنچه افراد به طور معمول در منزل با آنها در تماس هستند، مواجه می‌کنند. بیشتر این مطالعات هیچ افزایشی در خطر هیچ نوع سرطانی پیدا نکرده‌اند. در واقع، خطر برخی از انواع سرطان در حقیقت در حیواناتی که به تابش ELF معرض شده‌اند، کمتر شناخته شده است."

با این حال، جامعه سرطان آمریکا نیز توضیح داده است که برخی از مطالعات یک افزایش ضعیف در خطر لوسمی برای کودکانی که نزدیک خطوط انتقال برق زندگی می‌کنند، پیدا کرده‌اند. با این حال، دلایل این موضوع هنوز مبهم است.

پزشکی امروز با دکتر جول نیومن، هماتولوژیست مشاور و مسئول تخصصی برای پاتولوژی در تراست مراقبت‌های بهداشتی شرق ساسکس در انگلستان، صحبت کرده است. او خطر را در دیدگاه قرار می‌دهد: "ما شواهد واقعی برای اینکه تلفن‌های همراه یا خطوط انتقال برق سرطان ایجاد می‌کنند، نداریم و موارد بسیاری دیگری وجود دارد که ما روزانه انجام می‌دهیم که ما را در معرض خطرات بسیار بیشتری قرار می‌دهند، از جمله سیگاری کشیدن و مصرف الکل."

شیرین کننده‌های مصنوعی سرطان ایجاد می‌کنند

تاکنون، شواهد خوبی وجود ندارد که نشان دهد شیرین کننده‌های مصنوعی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند.

موسسه سرطان ملی توضیح می‌دهد که چرا این افسانه شاید به وجود آمده باشد:

"پرسش‌هایی درباره شیرین‌کننده‌های مصنوعی و سرطان پیش آمدند وقتی مطالعات اولیه نشان دادند که سیکلامات به همراه ساکارین، باعث ابتلا به سرطان مثانه در حیوانات آزمایشگاهی شدند."

به هرحال، آنها توضیح می‌دهند که مطالعات بیشتر "شواهد روشنی از وابستگی با سرطان در انسان‌ها ارائه نداده‌اند. به طور مشابه، مطالعاتی در مورد سایر شیرین‌کننده‌های تأیید‌شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) نیز شواهد روشنی از وابستگی با سرطان در انسان‌ها ارائه نداده‌اند."

همچنین، مطالعه‌ای که اسپارتام و سرطان را بررسی کرد و شامل داده‌های بیش از نیم میلیون شرکت کننده بود، هیچ ارتباطی بین "مصرف اسپارتام و لنفوم، لوکمی و یا سرطان مغز" پیدا نکرد.

 جراحی سرطان باعث گسترش سرطان می‌شود

 درست است که جراحی سرطان ممکن است باعث گسترش سرطان شود، اما این بسیار کم رخ می‌دهد. همانطور که جامعه سرطان آمریکا توضیح می‌دهد:

"پیشرفت‌های در تجهیزات استفاده شده در طی جراحی و آزمون‌های تصویربرداری دقیقتر، به کمک کاهش این خطر کمک کرده‌اند."

یک افسانه مرتبط نشان می‌دهد که وقتی یک تومور با هوا در تماس قرار می‌گیرد، سریع‌تر رشد خواهد کرد یا به بخش‌های دیگری از بدن گسترش خواهد یافت. این اصلی نیست.

داروهای گیاهی می توانند سرطان را درمان کنند

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هر داروی گیاهی بتواند سرطان را درمان یا درمان کند وجود ندارد.

با این حال، برخی از افراد درمان‌های جایگزین خاصی مانند طب سوزنی، مدیتیشن، و یوگا را با استرس روانی مرتبط با سرطان و برخی از عوارض جانبی درمان سرطان کمک می‌کنند.

همانطور که منبع معتبر موسسه ملی سرطان اشاره می کند، فقط به این دلیل که چیزی "طبیعی" است به این معنی نیست که بی خطر است. در برخی شرایط، مکمل های گیاهی می توانند به سلامت فرد آسیب برسانند. آنها چند مثال ارائه می دهند:

برخی مطالعات نشان داده اند که کاوا کاوا، گیاهی که برخی افراد برای کمک به استرس و اضطراب از آن استفاده می کنند، ممکن است باعث آسیب کبدی شود. و خار مریم، که برخی از افراد برای افسردگی از آن استفاده می کنند، ممکن است باعث شود برخی داروهای سرطان آنطور که باید عمل نکنند.

مهم است که افراد مبتلا به سرطان قبل از مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها را با پزشک در میان بگذارند.

داروهای گیاهی می توانند سرطان را درمان کنند

 

 سرطان در خانواده ها جریان دارد

اگرچه برخی از سرطان ها به صورت ژنتیکی از طریق خانواده ها منتقل می شوند، اما در اقلیت موارد هستند: تخمین زده می شود 3 تا 10 درصد سرطان ها از جهش های به ارث رسیده از والدین ناشی می شوند.

از آنجایی که افراد با افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند و مردم امروزه عمر طولانی تری دارند، داشتن برخی از خویشاوندان مبتلا به سرطان غیرمعمول نیست. این ممکن است به توضیح اینکه چرا این افسانه ادامه دارد کمک کند.

بیشتر موارد سرطان به دلیل تجمع جهش در ژن هایی است که در طول زمان انباشته می شوند. همانطور که منبع مورد اعتماد جامعه سرطان آمریکا توضیح می دهد:

برخی از انواع سرطان در خانواده‌های خاصی وجود دارد، اما بیشتر سرطان‌ها به طور واضح با ژن‌هایی که از والدین خود به ارث می‌بریم، مرتبط نیستند. تغییرات ژنی که در یک سلول در طول زندگی فرد شروع می شود، باعث بیشتر سرطان ها می شود.


 سرطان همیشه عود می کند

برای پاسخ به این سوال، MNT با دکتر کولین وو، انکولوژیست پزشکی و هماتولوژیست در موسسه سرطان MemorialCare در مرکز پزشکی Orange Coast در Fountain Valley، CA صحبت کرد. او گفت:

"خوشبختانه برای همه ما، این گفته یک افسانه است و کاملاً درست نیست. درمان‌های کنونی برای سرطان‌ها تا جایی در حال بهبود هستند که درمان سرطان - یعنی درمان‌هایی که سرطان را به طور کامل از بین می‌برند - به طور مداوم در حال بهبود هستند.

با این حال، او توضیح می‌دهد که موضوع پیچیده است، زیرا «انواع سرطان‌های مختلف توانایی کاملاً متفاوتی برای درمان دارند، و انواع سرطان‌های مختلف نیز بازه‌های زمانی متفاوتی دارند که معمولاً سرطان ممکن است عود کند. [این] تشخیص اینکه چه زمانی ممکن است واقعاً «درمان شوند» یا زمانی که هنوز در معرض خطر بالای عود سرطان هستند را برای بیماران بسیار دشوار می کند.

دکتر وو امید زیادی به آینده درمان سرطان دارد. او به MNT گفت:

در آینده، با پیشرفت‌های علمی فعلی در درمان‌های بهتر سرطان، و آگاهی مردم از خطرات و تشخیص سرطان، این جمله که «سرطان همیشه عود می‌کند» ممکن است حتی بیشتر به یک افسانه تبدیل شود.»

 هیچ درمانی برای سرطان وجود ندارد

خوشبختانه این هم یک افسانه است. همانطور که علم پزشکی عمیق تر به مکانیسم های پشت سرطان می پردازد، درمان ها به طور پیوسته موثرتر می شوند.

به گفته دکتر Vu، برخی از سرطان‌ها، مانند سرطان بیضه و تیروئید، 60% نرخ درمان منبع قابل اعتماد دارند. دکتر وو میزان درمان را به عنوان "جمعیت بیماران سرطانی که امید به زندگی یکسانی با جمعیت عمومی دارند" تعریف می کند.

سینه، پروستات و مثانه نیز درصد بهبودی در حدود 50 درصد دارند. دکتر وو نتیجه گیری می کند:

همانطور که با داده های بالا مشاهده می شود، برخی از سرطان ها را می توان ریشه کن کرد، اما، متأسفانه، همه سرطان ها را نمی توان به طور کامل درمان کرد. با توجه به تمرکز مداوم بر غربالگری و درمان‌های بهتر برای سرطان، خوش‌بینی دائمی وجود دارد که میزان درمان در حال افزایش است.

MNT همچنین با دکتر Anton Bilchik، Ph.D.، انکولوژیست جراحی، پروفسور جراحی، رئیس تحقیقات گوارشی، و رئیس پزشکی در موسسه سرطان سنت جان در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا صحبت کرد. او همچنین با پیام امید رهبری می کند:

ضروری است که بیمارانی که سرطان در آنها تشخیص داده می‌شود، حتی در مراحل پیشرفته، امید خود را از دست ندهند: بسیاری از درمان‌های مؤثر و جدید و همچنین تکنیک‌های جراحی مؤثرتر وجود دارد. یک مثال خوب با استفاده از ایمونوتراپی مدرن است، تا 40 درصد از بیماران مبتلا به ملانوم مرحله 4 قابل درمان هستند و 50 درصد از بیماران مبتلا به سرطان کولون مرحله 4 متاستاتیک به کبد را می توان با ترکیبی از شیمی درمانی و جراحی درمان کرد.

به طور خلاصه: اگرچه نبرد با سرطان ادامه دارد، علم پیشرفت چشمگیری دارد.


ارسال دیدگاه

با کارشناسان ما در تماس باشید